بهترین ظرف برای نگهداری عسل

 


 


اگر اقدام به خرید عسل طبیعی می کنید که از خواص آن بهترین نتیجه را بگیرید، باید از بهترین ظرف ها برای نگهداری آن استفاده کنید.


از ویژگی‌های عسل طبیعی آن است که به دلیل داشتن غلظت مواد قندی، دچار فساد میکروبی نمی‌شوند و به همین علت می‌توان به مدت طولانی از آن‌ها استفاده کرد. اما در صورتی‌که شرایط نگهداری به درستی فراهم نشود، موجب از بین رفتن خاصیت آن شده و فقط به عنوان یک شیرین کننده می‌توان از آن استفاده نمود. انتخاب بهترین ظرف عسل یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه شود.

عسل به دلیل داشتن خواص اسیدی، قابلیت ترکیب با مواد دیگر را دارد. در نتیجه عسل در ظروفی باید نگهداری شود که خاصیت آن حفظ و از خوردگی ظرف جلوگیری شود. به طور کلی توجه به ظرف عسل عاملی مهم برای نگهداری عسل طبیعی است. اگر توجهی به ظرف و جنس ظرف نداشته باشید، ممکن است هم کیفیت عسل افت کند و هم مواد خطرناکی به عسل خریداری شده اضافه شود.

دقت داشته باشید که لازم نیست حتما در هنگام خرید عسل طبیعی، عسلی را خریداری کنید که در بهترین ظرف قرار داشته باشد. بهترین اقدام این است که بعد از خرید عسل طبیعی، خودتان آن را در ظرفی دیگر بریزید و به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید.

؛؛  در این مطلب تلاش شده تا به صورت دقیق و حرفه ای به بررسی نکاتی پیرامون بهترین ظرف نگهداری عسل بپردازیم. این نکات به شما برای استفاده بهتر از عسل طبیعی کمک خواهد کرد.

ظروف آهنی
ظروف آهنی نامناسب ترین ظروف برای نگهداری عسل هستند. زیرا خاصیت اسیدی عسل باعث اکسیداسیون شده و ترکیبات فلز با مواد قندی عسل ترکیب می‌شود. این ترکیبات بسیار خطرناک هستند و به بدن آسیب جدی وارد می‌کنند. به هیچ وجه عسل را در ظروف فلزی نگه ندارید.

برخی گمان می کنند وقتی صحبت از عدم نگهداری عسل در ظروف فلزی به میان می آید، منظورمون قاشق فلزی نزدن در عسل است. خیر اینطور نیست! مصرف عسل با قاشق قلزی مشکلی برایتان ایجاد نمی کند. ارتباط طولانی مدت عسل با فلز است که باعث خوردگی آن شده و خطراتی را به همراه دارد؛ وگرنه زدن قاشق فلزی در عسل مشکلی برای کیفیت و خواص عسل طبیعی ایجاد نمی کند.

ظروف پلاستیکی
ظروف پلاستیکی نیز برای نگهداری عسل مناسب نیستند؛ زیرا مانند ظروف آهنی عسل می تواند باعث خوردگی در ظروف پلاستیکی نگهداری عسل شده و مواد پلاستیکی به راحتی می‌تواند با عسل ترکیب شود. همه این عوامل باعث می‌شود کیفیت عسل کاهش یافته و عطر و طعم آن  را از بین ببرد.

با این حال اگر قصد خرید اینترنتی عسل طبیعی را داشته باشید، بسیاری از فروشگاه های اینترنتی عسل، اقدام به ارسال عسل در ظرف پلاستیکی یا پت می کنند که دلیل آن هم نشکستن ظرف عسل در حین ارسال است. اصلا جای نگرانی نیست! نگهداری بیش از چند ماه عسل طبیعی در ظروف پلاستیکی است که باعث ایجاد برخی مشکلات می شود. در نتیجه پس از خرید اینترنتی عسل طبیعی و تحویل ظرف عسل، خیلی سریع محتویات آن را درون ظرف دیگری ریخته و نگذارید عسل بیش از اندازه در ظروف پلاستیکی بماند.

نکته مهم دیگر این است که سعی کنید از فروشگاه هایی خرید کنید که از ظروف پلاستیکی استفاده می کنند که کیفیت بالایی داشته و از مواد نو در تولید ظروف پلاستیکی استفاده شده باشد. متاسفانه برخی از ظروف پلاستیکی عسل با مواد دست دوم درست می شوند و به شدت مضر و آسیب زا هستند.

ظروف استیل
ظروف استیل  به صورت حلب 20 لیتری از ظروفی هستند که برای مصارف بالا از آن‌ها استفاده می‌شود. این ظروف مورد مصرف زنبورداران است. ظروف استیل به دلیل داشتن مقاومت در برابر خوردگی برای نگهداری مناسب هستند.

ظروف شیشه ای
در صورتی که قصد دارید عسل را به مدت طولانی نگهداری نمایید بهترین انتخاب برای ظرف عسل، ظروف شیشه ای هستند. ظروف شیشه ای خاصیت عسل را حفظ کرده و به عطر و طعم آن لطمه وارد نمی کنند. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب درب شیشه، از درب‌های محکم استفاده نمود. زیرا از ورود هوا به داخل شیشه جلوگیری می‌نماید.

در صورت در دسترس نداشتن شیشه از ظروف سفالی و لعابی استفاده شود. البته باید به محکم بودن درب آن نیز دقت و توجه ویژه ای داشته باشید. اصولا به دلیل مناسب بودن ظرفو شیشه ای برای نگهداری عسل و دیگر مواد خوراکی، قیمت آنها نسبت به بقیه ظروف بالاتر است. با این حال توصیه می کنیم برای حفظ خواص عسل، از ظروف شیشه ای استفاده کنید.
چه مواردی در نگهداری عسل باید رعایت شود

علاوه بر انتخاب ظرف عسل، برخی نکات مهم نگهداری عسل وجود دارند که مرتبط با ظرف عسل می شوند. برخی از این نکات عبارتند از:

*    ظروفی که قبلا برای ترشیجات یا مرباها استفاده شده برای نگهداری عسل مناسب نیستند.
*    به هیچ وجه عسل خام را در نزدیکی با منابع گرمایی مانند اجاق گاز، بخاری یا شوفاژ  قرار ندهید. همچنین از مجاورت عسل با نور آفتاب خودداری شود. عسل را در جاهایی که دارای نوسانات دمایی است نگهداری نکنید. این موارد باعث تیره شدن رنگ عسل می شود و عطر و طعم آن را از بین می‌برد.
*    در هنگام مصرف عسل، از یک قاشق خشک استفاده نمایید. به دلیل اینکه عسل رطوبت را جذب می‌کند. زمانی که عسل در معرض رطوبت قرار گیرد، تخمیر شده و عطر و طعم آن تغییر پیدا می‌کند.
*    ظرفی را که برای نگهداری عسل انتخاب می‌کنید، باید درب محکمی داشته باشد که از ورود رطوبت و مورچه ها جلوگیری کند.
*    عسل انواع بوها را به سرعت به خود جذب می‌کند و نباید در نزدیکی موادی باشد که بوی زیادی دارند. درنتیجه باید از گذاشتن آن در نزدیکی مواد شوینده خودداری شود. با این حال اهمیت درب ظرف نگهداری عسل در این زمینه بسیار زیاد است.


رابطه شکرک زدن عسل با ظرف نگهداری آن
همانطور که می دانید شکرک زدن یا کریستالی شدن عسل یک امر طبیعی است و برای تمام عسل های طبیعی و خام اتفاق می افتد. قندهای موجود در عسل از نوع گلوکز و فروکتوز هستند. 70 درصد از عسل را قندها و 20 درصد آن را آب فرا گرفته است. گلوکزها در آب حل نمی‌شوند و به همین دلیل نیازی به نگهداری عسل در یخچال نیست؛ زیرا  به مرور زمان به حالت کریستالی در می‌آیند .

بعضی ازانواع عسل مانند عسل اقاقیا تمایل زیادی به مایع ماندن دارند و دیرتر حالت کریستالی به خود می‌گیرند. بعضی دیگر مانند عسل قاصدک و عسل اسطوخودوس سریع تر کریستالی می‌شوند.

بهترین دما برای نگهداری عسل 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد و بهترین مکان برای نگهداری آن کابینت آشپزخانه است. البته کابینتی که دائم باز و بسته نشود و دمای آنجا یکسان باشد.

یکی از مهمترین نکات برای جلوگیری یا به تعویق انداختن شکرک زدن عسل، انتخاب ظرف مناسب است. اگر مواد اضافه به درون ظرف وارد شود، احتمال شکرک زدن افزایش پیدا می کند. به همین علت است که عسل در ظروف شیشه ای دیرتر شکرک می زند. همچنین بسته بودن و محکم بودن درب ظرف عسل، از ورود ذرات معلق در هوا جلوگیری کرده و احتمال شکرک زدن عسل را کمتر می کند.

با این وجود، شکرک زدن را یک امر طبیعی بدانید و اصلا نگران این موضوع نباشید. متاسفانه نام غلط شکرک زدن در بین ما ایرانی ها باعث شده تا عسل شکرک زده را دوست نداشته باشیم. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا، مردم تمایل دارند عسل شکرک زده که به آن عسل کریستالیزه گفته می شود استفاده کنند. چراکه احتمال طبیعی بودن آن بیشتر است

سخن آخر

 

اگر اقدام به خرید عسل طبیعی می کنید که از خواص آن بهترین نتیجه را بگیرید، باید از بهترین ظرف ها برای نگهداری آن استفاده کنید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، ظروف شیشه ای بهترین ظروف برای نگهداری بلندمدت عسل هستند. پس سعی کنید به هیچ وجه عسل را در دیگر ظروف به ویژه ظروف فلزی نگهداری نکنید.